Google+

torsdag 13 februari 2014

Vintercykling när den är som bäst

Vissa dagar är bättre än andra när det gäller cykelpendling i Jämtland. Den här vintern har än så länge varit ganska snäll. Det har varit några perioder med ganska jobbigt väder, -15 och blåsigt t ex. Då blev det inte cykling varje dag. Men överlag har det varit helt ok. Det som dock har varit gemensamt för alla dagar är att det har varit mörkt på väg till jobbet och mörkt på väg hem. De ljusa timmarna har jag suttit inne vid skrivbordet och jobbat. Någon enstaka fredag har jag kunnat smita lite tidigare och kunnat se solen försvinna bakom fjällen. I tisdags däremot fick jag cykla hem i strålande solsken, trots att jag lämnade jobbet i vanlig tid. Normalt sett har jag ganska bråttom hem, men jag var tvungen att stanna och njuta en liten stund av solljuset, och ta ett par bilder så klart. Det är så sjukt skönt att det blir ljusare och ljusare. det är inte alla dagar det är molnfritt och solsken, men det är i alla fall inte kolsvart. 

Underbara sol!

Just nu är underlaget helt ok större delen av vägen. för det mesta ser det ut som på bilden nedan. Jag brukar hålla mig så nära vägrenen som möjligt, men det kan vara ganska ojämnt på sina ställen. Då är det bättre att ligga där asfalten är framme och låta bilarna ta ut lite avstånd. Det är bättre att vara lite i vägen än att cykla omkull och vara väldigt mycket i vägen. Så tänker jag i alla fall.

Typisk vinterväg (där jag cyklar i alla fall)

Precis efter kröken på bilden viker jag in på en mindre väg som går parallellt med E14. Den är till för boende längs E14 och cyklister. Tyvärr verkar den inte röjas så ofta som den borde. Däremot så är det någon som titt som tätt envisas med att köra på den med någon form av traktor, så att det blir så där mysigt ojämnt. Hade vederbörande valt att ploga samtidigt hade det ju varit bra, men så är inte fallet. Så valet står oftast mellan att cykla i sjukt ojämna traktorspår eller cykla i 1 dm snö. Har inte bestämt mig för vas som är värst än.

Men, skönt att det är ljusare. Mer solsken, det tycker jag vi kör på! Eller hur?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar