Google+

måndag 8 september 2014

Fjällen är bäst!

Lördagens inlägg avslutades med att jag berättade att vi skulle åka till fjälls en sväng. Det gjorde vi också och det var precis så där bra som vi hade hoppats. Vi plockade lite bär (ungarna åt bär), vi njöt av det fina vädret och utsikten, vi tittade på renar och vi åt mat i påse. När barnen somnat åt jag och frun lite chips och jag tog en öl vid en liten eld. Solen började gå ner bakom fjället.

Solnedgång bakom fjället

Lite god IPA vid elden

Alla somnade nöjda. Jag vaknade en gång under natten och behövde gå ut och slå en sjua. Jag blev stående en stund och tittade på den nästan fulla månen över fjället. Det var molnfritt och stjärnorna var framme. Det var alldeles lugnt. Helt magiskt.

Jag vaknade 05:19 och bestämde mig för att kliva upp och jogga en sväng på fjället, möta solen liksom. Jag hade självklart packat träningskläder! Jag bytte om och stack iväg. Jag sprang inte så mycket, jag joggade och gick mest. Det blir så när höjdskillnaden är ca 250 m på en km. Men det var skönt. Jag kunde se att solen var på väg upp bakom ena fjälltoppen så jag satsade på att ta mig upp på toppen. Väl uppe var utsikten helt sanslös.


Stigen upp på fjället

Helt ok soluppgång

Soluppgång vid tältet

När jag kom ner till tältet igen var resten av familjen vaken. Vi åt frukost och plockade lite mer lingon innan vi samlade ihop våra saker och lämnade fjället. Det blev en kort tur, men den gav väldigt mycket. Får se om det blir nån mer tur. Nu börjar hösten komma och det blir kallare. Men blir det nån mer fin dag så kanske vi tar en sväng till. Det är lyx att ha en sån här plats en timmes bilresa från hemmet!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar