Google+

tisdag 8 juni 2010

Ett mål med din träning... tillbaka från Jämtland

Jag är tyvärr inte helt återställd efter "helgens" förkylning som jag drog på mig under besöket i Jämtland, däremot är det bättre! Jag är befriad från det onda i halsen och lider endast av en viss överproduktion av slem i näshåla, med andra ord snorig. Jag ger snoret ett dygn att lämna min skalle därefter kommer jag att sticka ut och springa oavsett, så länge jag inte får ont i halsen igen. Antingen blir jag frisk eller så blir jag sjuk igen, oavsett vilket så är det bättre än att gå runt och vara mitt emellan. Jag har tappat lite väl mycket träningstid på grund av skada/vila och förkylning så nu vill jag komma igång igen. Jag missade även en tävling på jobbet idag, mest på grund av att jag missade anmälan, men också för att jag är lite krasslig. I dag var det testtillfälle och Garnisonsmästerskap i FM Atlet.
För er som inte är insatta så är det ett bra sätt att mäta hur vältränad man är, speciellt om man försöker hålla en bra balans mellan styrka och kondition. Så här går det till:
Under en 24h period (dock vanligtvis under kortare tid) ska du göra följande:
- Bänkpress, max
- Chins (axelbrett, handflatorna vända bort från dig), max
- 10 km löpning

Du får exempelvis följande resultat:
- 110 kg
- 20
- 40:59

För att få fram ett sammanställt resultat av ovanstående prestation tar du tiden på milen, avrundat neråt till hela minuter (40:59 = 40), gånger 5. 40x5=200. Därefter drar du av antalet chins gånger 2,  200-(20x2)=160. Slutligen drar du av ditt resultat i bänkpress, 160-110=50. Din slutliga poäng blir då 50. Ju lägre poäng desto bättre. Beroende på poäng uppnår man olika grader:
3:e graden 0-50 (bäst)
2:a graden 51-80 (bättre)
1:a graden 81-130 (bra)

Snabba regler: Bänkpress, börja på helt raka armar, sänk tills stången nuddar bröstet och stannar del av sekund. Ej tillåtet att studsa stången på bröstet. Baken och fötterna få ej lyfta från underlaget. Inga hjälpmedel tillåtna i form av bälten eller lyftartröjor.
Chins, varje repetition påbörjas med helt raka armar och avslutas när hakan är över stången, horisontell haka. Benen skall hållas korsade bakom stussen och får ej pendlas för att hjälpa till. Man skall stanna till del av sekund i övre och undre läget.
Löpningen genomförs på en flack bana, uppmätt till 10 km.

Sådär, nu har ni nåt att träna mot. Var nu ärliga när ni testar er själva. Det är svårare än vad det kan verka att uppnå en bra balans mellan dessa tre. Ni får helt enkelt testa hur ni ligger till och utvärdera vad ni kan förbättra som ger mest utdelning i form av poäng.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar