Google+

lördag 17 augusti 2013

Dag 6: Kettlebellpass ute

Idag genomförde jag en uppvisning i träning med kettlebells på vår uteplats. Jag tror inte att det var någon som tittade, men man vet ju aldrig om det står någon och trycker bakom en gardin och undrar vad som pågår. En skäggig typ iförd små shorts och röd tröja som svingar gjutjärnsklumpar omkring sig och ställer sig upp och lägger sig ner bara för att i nästa sekund fippla med telefonen. Jag hade önskat att det var en vanligare syn i villaområden, men tyvärr är det nog inte det. Jag tycker det är lite tråkigt att jag ibland känner att det kan vara jobbigt att träna kettlebells ute eftersom folk i allmänhet förmodligen tycker att man antingen är lite knäpp eller bara vill visa upp sig. Det första är visserligen sant, men jag gör det ute främst eftersom jag inte vill slå sönder inredningen hemma! Men jag tänker att gör jag det ute tillräckligt ofta så vänjer sig nog grannarna till slut. I love my kettlebells, and i don't care who knows it! Det är ju även fritt fram att hänga på om man vill!

Hur som helst. Idag körde jag det andra kettlebellpasset som jag har tänkt köra framöver. Det var något jobbigare än det första som jag testade tidigare i veckan. Det innehöll övningar som jag inte gjort så ofta innan, vilka kräver lite mer teknik. Jag använde därför en lättare kettlebell för att slippa göra fel och få den i huvudet. Jag har bara en kettlebell på 20 kg, så de dubbla övningarna med 20 kg gjordes en sida i taget, eller med 16 kg eller inte alls.

Kettlebellpass 2:
Swing, handbyte - 1x30 @ 16 kg
Turkish Get-Up - 2x5 per sida @ 16 kg; 1 min vila mellan set
Clean, dubbel - 2x10 @16 kg (skulle egentligen vara 2x10 @ 20 kg)
Press, växelvis - 2x10 per sida @ 16 kg, sen 2x5 per sida @20 kg; 1  min vila mellan set (gjorde vanlig press en sida i taget med 20 kg)
Knäböj, kettlebell över huvudet - 3x10 @ 16 kg;1 min vila mellan set
Snatch - 1x10 per hand @ 16 kg, sen 3x10 per hand @ 20 kg, 1x25 each hand with 16 kg; 1 min vila mellan set
Marklyft, enbens - 2x5 per ben @ 16 kg, sen 2x5  per ben @ 20 kg; 1 min vila mellan set
Statiskt lyft - 2x60 sek @ 24 kg; 1 min vila mellan set (hoppade över denna, kändes klent med 16 kg)

Snatch och Turkish get-up är övningar som kräver rätt teknik om man ska slippa skador. jag är väl inte helt säker på att min teknik är felfri så jag använde lite lägre vikt för att fokusera på tekniken. Är ni osäkra så är det bäst att fråga nån som kan annars brukar det finnas bra filmer på youtube. Här är några:

Turkish Get-up
Snatch

Knäböj

Marklyft, enbens

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar