Google+

fredag 16 augusti 2013

Just Dropped In

I vintras, tror det var i januari, genomförde jag ett hälsotest på jobbet. Jag fyllde i nån slags enkät med frågor om träningsvanor, sömn, tobak och allt sånt där. I samband med detta fick vi även göra ett enkelt konditionstest på cykel. Jag cyklade i ca 7 min och belastningen ökades tills dess att pulsen la sig på en jämn nivå. Vid det tillfället stannade pulsen på 120 vid den inställda belastningen vilket gav en maximal syreupptagning på 4,5 liter per minut. I förhållande till min dåvarande vikt gav det ett värde på 57 ml per kg och minut. Jag vägde då 79 kg.

I dag gjorde jag om testet för att se om det har hänt något under våren och sommaren. Med tanke på att jag övergått från endast styrketräning under vintern till i princip bara konditionsträning, med mycket cykling, så tänkte jag att resultatet borde har förbättrats. Det visade sig till att börja med att jag har gått ner ca 4 kg, vilket påverkar resultatet. Under cyklingen, som genomfördes med samma belastning som sist, stannade pulsen på 110 vilket ger en syreupptagningsförmåga på 5,5 liter per min. En lite bättre enligt det här. Dock så är ju resultatet beräknat och påverkas av olika faktorer. Men bättre är det oavsett. I och med att jag gått ner så blev ju även det andra värdet bättre, 73,3 ml per kg och minut. Det värdet bottnade i deras skala i alla fall. Det får jag vara nöjd med!

Bevis A
Bevis B
Titellåt: Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar