Google+

söndag 15 maj 2011

Träningsmusik!

Bara för att vara tydlig så är jag hårdrockare i grund och botten. Det innebär att den musik som jag lyssnar på när jag tränar är just hårdrock. Sen kan man ju diskutera vad som är och inte är hårdrock. Men det orkar jag inte med, så det hoppar vi över. Vad jag lyssnar på går i vågor. Jag kan få ett ryck och bara lyssna på 70-tals hårdrock, bara tidiga plattor med Alice Cooper eller bara Amon Amarth. Just nu blir det mycket Rush. När det gäller Rush så har de släppt skivor i över 30 år, vilket innebär att de täckt 70, 80, 90, 00 och snart även 10-talet. Musiken har självklart utvecklats. Under 80-talet blev det ganska mycket syntar emellanåt, men de spelade fortfarande progressiv rock, dock inte lika gitarrtungt. På konserten i Globen den 6/5 upplevde jag att Marathon från deras förmodligen syntigaste platta var en av de absolut bästa låtarna på hela kvällen. Antagligen för att är det en riktigt bra låt så spelar det mindre roll hur mycket guran dominera. Nog om det.

Jag använder musik på lite olika sätt:
När jag ska springa långt och länge försöker jag välja lite flummigare musik, så att man nästan glömmer bort tiden. Till exempel tidig Pink Floyd, där kan man snacka om flum. Det blir ännu bättre om alla låtarna flyter in i varandra. Det funkar även med Katatonia, O.S.I och de långa mastodontlåtarna med RUSH. 2112, The Camera Eye, The Necromancer och Cygnys X-1 Hemispheres. Med tanke på att låtarna ligger på runt 20min så hinner man komma en bit. Eftersom de ofta utvecklas efterhand och utgör någon form av berättelse så slutar i alla fall jag att tänka på löpningen och bara flyter fram.
Man kan använda musiken för att springa intervaller. Det är ganska vanligt inom hårdrocken och den progressiva delen att man har kortare instrumentala låtar som mellanspel mellan de lite längre låtarna. Leta upp en hög med sådana låtar som ligger på runt 1 min. Leta sedan upp en bunke aggressiva och korta låtar (Slayer, Judas Priest, Pantera). Skapa en playlist där du varvar de korta med de långa. Ge dig ut och spring. Jogga lugnt och vilsamt under de korta låtarna och spring närmare max under de långa. Sen är det bara att springa så många låtar du känner för. Brukar funka bra för mig. Inled din playlist med en lite längre låt som uppvärmning och en för nedvarvning.
För styrketräning använder jag uteslutande aggressiv och tung musik. Till exempel Pantera, Slayer, Rammstein, Fear Factory osv.

Nu inser ju jag också att alla, även om de är konstigt, inte gillar hårdrock, men de flesta kanske håller med om att det är lättare att lyfta tungt till Rammstein än till Lugna Favoriter. Oavsett vad man gillar så är väl tipset att lyssna på den typen av musik som motiverar dig och får dig att ta i lite extra.

Slut! Frågor? Kommentarer?

PS. Här kan man läsa om vilken BPM musiken ska ha för olika träningstyper, om man har svårt att hålla takten på egen hand :-) Gör en spellista som passar till träningen och här står det hur hälsosamt det är med bra musik Aftonbladet. DS

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar