Google+

tisdag 22 oktober 2013

Test: Löpning med nya sulor!

Eftersom jag har varit lite krasslig under en veckas tid har jag inte varit ute och sprungit så mycket som jag hade hoppats på. När jag dessutom håller på att testa ett par sulor åt www.jogg.se så hade det varit bra om det blev lite sprungit också, annars blir nog testet inte särskilt bra. Men igår och i dag har jag faktiskt tagit  mig ut och sprungit lite med sulorna i skorna, så en liten uppdatering kan ju vara på sin plats.

I går sprang jag ett av terrängspåren på Östersunds skidstadion, det kortare av dem, som är 4,5 km. Jag startade en bit ifrån så det blev totalt 5,3 km, varav 4,5 km är riktigt trevlig terränglöpning på smala slingriga stigar fulla med rötter och annat kul. Transportsträckan till och från är asfalt. Förra gången jag sprang den rundan sprang jag utan sulorna, för att känna på hur det är att inte ha några särskilda sulor i. Det kändes lite instabilt och fötterna kasade runt i skorna (inte mycket, men tillräckligt för att kännas lite sladdrigt). Igår kändes det mycket bättre. Jag la sulorna i mina dubbade Asics (dubbar är bra när det är snö och is i spåret), och sulorna gjorde att skornas passform blev bättre, fötterna höll sig på plats. Jag kände inte av något som tydde på att sulorna inte gav tillräckligt med stöd i hålfoten utan löpturen gick bra utan problem. Men det är lite annorlunda att springa i terräng jämfört med på asfalt. I terrängen är det oftast mjukare och det blir inte samma stötiga upprepade fotisättningar eftersom jag hela tiden måste anpassa mig efter rötter, stenar och lerpölar. Det blir mer dynamiskt.

Lite mer snö än för en vecka sen!
Idag sprang jag däremot en lite längre runda på mestadels asfalt för att känna på hur det känns. Idag har det varit varmare och inte så isigt, så jag flyttade över sulorna till mina nya Asics Gel-Kayano 19. När sulorna väl är tillpassade är det enkelt att flytta dem mellan olika skor. Om ni har skor från olika tillverkare så kanske det blir bökigare ifall de har olika form på tåpartiet eller kanske annan storlek, men mellan mina Asics funkar det bra. Hur som helst så sprang jag en runda på ca 8 km i snöblandat regn. Även om det inte var isigt så var det blött och lite slaskigt, men det gick bra utan dubbar ändå. När det gäller sulorna så kändes de bättre än första gången jag sprang med dem, men jag tycker fortfarande att de inte ger fullt så mycket stöd i hålfoten som jag är van vid. Det behöver inte betyda att de är fel för mig, de är helt enkelt inte lika uppbygga som mina formgjutna sulor. Efter några fler pass lär jag väl märka om fötter och ben tar stryk eller inte.  Förutom det så kändes de sköna att springa med. Bra löpkänsla, känns inte otympliga eller tunga och inga skav eller andra otrevligheter.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar