Google+

måndag 14 oktober 2013

Farm Fitness, naturligt och funktionellt är bäst!

Jag är egentligen inte särskilt överraskad, men samtidigt var jag inte direkt förbered. Jag vaknade idag med en begynnande träningsvärk i ryggen. Värken har växt till sig under förmiddagen och omfattar nu större delen av ryggen, från svanken upp till strax under skulderbladen. Jag har inte haft någon form av träningsvärk på länge, inte på grund av att jag har tränat lite, utan på grund av att jag har kört samma övningar under en längre tid. Jag har självklart ökat antalet reps och set, men det har ändå inte resulterat i träningsvärk. Men nu dök den upp som en efterlängtad och väldigt välkommen gäst. Då undrar ni kanske vad jag har gjort för att förtjäna en så skön träningsvärk. Är det ett nytt häftigt upplägg eller en fräck revolutionerande övning? Nä, det enda jag behövde göra var att gräva upp och vända vår odlingslott, under 6-8 h. Dessutom for vi iväg och grävde upp två bärbuskar som vi sen grävde ner på ny plats. Farm Fitness!!! Det räckte för att jag skulle få träningsvärk. Det är ju knappast någon nyhet att funktionell träning och omväxling är bra, men just den här gången så märktes resultatet direkt. Vilken tur att jag måste ge mig ut och vända lite mer jord inom kort. Ser verkligen fram emot nästa pass.

Träningsredskap
För mig var det en tydlig signal att jag måste kasta om lite i upplägget och få till lite variation så att jag fortsätter att utvecklas. Dessutom så behövs det nåt nytt för att jag inte ska bli uttråkad och tröttna på träningen. Än så länge går det bra, men jag känner ibland att det är nära att jag struntar i det när jag känner att det tar emot lite. Jag ska fundera på det någon dag och se om jag kan få till lite förändring och förvirra musklerna lite! Jag har redan ett nytt kettlebellupplägg, men saknar resurser i form av tillräckligt många och tunga kettlebells på gymmet och hemma.

Lite har ändå förrändrat i och med att jag nu påbörjar period 2 av styrketräningen med kroppen som belastning. Programmet ligger självklart under fliken Träningsprogram ovan. Idag körde jag första passet: 

6x30 armhävningar
6x35 sit-ups
3x10 chins
3x20 dips

Ni som inte sitter och halvsover märker att skillnade mot vecka 9 av period 1 är 5 extra sit-ups och en ny övning i form av dips! Tanken är att dipsen ska göras på en dipsställning, men det saknas en sån på gymmet (och hemma) så det fick bli mellan två bänkar. Får kanske lägga lite vikter i knäet om det känns lätt, men det är unget problem än! En ny övning borde innebära träningsvärk i morgon, men det märks. 

Ikväll är det dags för simskola för stortjejen, jag hoppas att det blir en familjeutflykt så att jag kan ta en tur i terrängen på skidstadion. Ut i lera och sörja! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar