Google+

måndag 28 oktober 2013

Det börjar bli jobbigt nu...

Det är riktigt skönt att slutföra ett tungt pass. Jag har under de senaste 12 veckorna kört styrketräning med kroppen som belastning tre gånger i veckan. Jag har bara missat nåt enstaka pass och bara det är jag nöjd med. I dag gick jag in i andra periodens tredje vecka, en vecka som jag har sett fram emot med viss oro. Jag har kört enligt det här upplägget tidigare men aldrig längre än till första eller andra veckan i Period 2, så jag visste inte riktigt hur det skulle gå den här gången.

Förra veckan bestod passen av som mest 6 set armhävningar och sit-ups och tre set chins och dips. Jag tyckte det var ganska jobbigt och set 5 och 6 brukade ofta vara ganska jobbiga att slutföra, men det gick oftast bra. Den här veckan börjar passen se annorlunda ut och idag var första gången någonsin som jag provade följande:

10x20 Armhävningar
10x25 Sit-ups
4x10 Chins
10x15 Dips

För mig så såg passet väldigt jobbigt ut. Jag menar, 10 set! Det är ganska många set, tycker jag i alla fall. Men, det som spelar nån roll egentligen är ju ökningen av antalet repetitioner, totalt under passet:

Armhävningar: + 20
Sit-ups: + 40
Chins: + 10
Dips: + 90

Antalet dips ökar mest, men det beror på att antalet set ökar från 3 till 10, däremot minskar repetitionerna från 20 till 15, så det är hanterbart. På det stora hela är det ingen våldsam ökning. Det var åtminstone det jag försökte intala mig själv innan jag körde igång. Dagen till ära hade jag slängt ihop en ny spellista i Spotify för att säkerställa maximal motivation, "Strength Beyond Strength". Jag startade den och körde igång. Jag blev positivt överraskad. Jag genomförde mina set utan större problem. Det besvärligaste var nog att hålla koll på hur många set jag gjort. För mig var det lättast att räkna varv, 10 totalt varav 4 med chins. Jag valde att göra chins de första 4 varven, men strängt taget kan de göras t ex vartannat varv för att få lite extra vila. Mina sista chins var inte de mest strikta jag gjort, men jag sprattlade inte så mycket.

Förresten, här är spellistan:


Jag föreslår att ni letar upp den och prenumererar på den och kör igång den när ni ska träna. Garanterat grymma resultat nästan direkt, jag lovar... typ*.

Snygga shorts, har ett par själv!

Förresten, jag känner mig så nöjd nu så jag kan nästan lova att jag kör det sista på passet på Tylösand under julen, om jag klarar mig så långt. Om jag känner mig riktigt nöjd åker shortsen på! Do you dare me?









*Gäller endast i kombination med väldigt mycket hård träning och helt perfekt kost under lång tid. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar