Google+

tisdag 22 oktober 2013

Varför göra idag det jag borde gjort igår?

Träningsplaner är, enligt mig i alla fall, precis som alla andra typer av planer. Det spelar ingen roll hur noga du planerar eller hur många oförutsedda händelser du har i åtanke, förr eller senare så kommer du bli tvungen att avvika från planen. Det kanske bara är en liten avvikelse eller ett totalhaveri. Oavsett vilket så är det viktigt att inte tappa suget bara för att "planen" inte höll. hur som helst så är det ju inte planen i sig som leder till framsteg utan att du faktiskt tränar. Om sen varje enskilt pass är helt enligt plan spelar mindre roll.

När jag planerar och gör ett upplägg brukar jag börja med att få till en övergripande plan. Grundtanken kan vara att jag ska göra ett visst antal konditionspass och/eller styrkepass i veckan under en given period. Till grund ligger ofta någon form av målsättning, orka springa längre distanser eller kanske orka göra en massa chins. Den övergripande planen kan sträcka sig över ett antal månader där det framgår hur många pass av en viss träningstyp jag ska försöka göra. 

När den övergripande planen är klar planerar jag de enskilda passen, oftast är det mestadels styrketräningspassen som jag planerar i detalj, vilka övningar som ska ingå och antal set och rep. Jag försöker sen att ändra passen efter ett par månader för att variera mig. Löpning, cykling, skidåkning och annan konditionsträning brukar jag köra lite på känn. Den här hösten har jag dock valt att följa ett ganska uppstyrt upplägg mest för att testa det. Men annars brukar jag mest ge mig ut och köra så mycket som känns lagom.

Översiktlig planering
Den här hösten gjorde jag en ganska seriös planering som resulterade i en Excel-fil med en översikt kompletterad med detaljerade upplägg. Det är den planen som jag har följt under hösten och faktiskt lyckats hålla mig till utan några större avvikelser. Men för att återgå till det där med att planer inte håller i längden. "Ingen plan överlever första kontakt med fienden" är en gammal sanning som gäller även träningsplaner. Vad som representerar fienden i det här fallet får ni fundera ut själva, det är nog ganska individuellt, men det kan till exempel vara VAB eller att gymmet är fullt så att du inte kommer åt rätt utrustning. Det som är det viktiga är dock hur ni agerar när ni tvingas avvika från planen. Ni kan antingen erkänna er besegrade, slänga planen och käka chips, eller så kan ni anpassa er, justera planen och fortsätta... och sen äta chips. Det går faktiskt att äta chips nästan när som helst. Även om det är bra att ha en plan att följa så tycker jag att den största nyttan med en plan är att när jag planerar och skriver planen så tvingas jag tänka till och fundera över min träning. Jag kan undvika en massa strul genom att i tid upptäcka problem som senare hade kunnat störa träningen. Dessutom är jag bättre förberedd när det uppstår ett problem och kan lättare anpassa mig så att jag ändå genomför mina pass. Ett annat planeringstips är att göra en plan som du faktiskt har en chans att hålla, var realistisk och lägg hellre in bonuspass som du kan köra ifall du känner att du orkar lite mer.

Den här hösten har jag planerat väldigt detaljerat, men det var nästan ett krav eftersom jag hade ett antal olika pass som jag var tvungen att klämma in under veckorna utan att de störde varandra allt för mycket. Därför har jag den här gången planerat vilken veckodag som jag ska göra vilket pass, och i princip vilken tid på dygnet. Fördelen med det är att när jag vaknar på morgonen så vet jag precis vad som väntar, det är bara att köra igång. Det innebär dock att jag är väldigt styrd och dyker det upp andra saker under veckan som krockar så måste jag planera om. Vanligtvis så vet jag det i tid så då är det bara att flytta om lite så är det löst!

Den här veckan började med att jag inte kunde köra mitt styrkepass på morgonen som det var planerat. Lösningen blev att köra det idag istället, problemet blev då att jag redan hade ett pass inplanerat i morse, men jag körde båda två och är således i fas igen. Nu är dock vintercykeln på verkstad till och med idag, så det blir ingen cykling förrän i morgon. Men eftersom planen säger cykling på vintercykeln 2-3 gånger i veckan så är det inget problem. Dagens morgonpass på gymmet såg ut så här:

BRAK:
6x30 Armhävningar
6x35 Sit-ups
3x10 Chins
3x20 Dips

Kettlebell:
1x15 Two Hand Swing @16kg
1x10 per sida One Hand Swing @16kg
2x10 per sida One-Arm Clean and Push Press @16kg
2x5 per sida Bottoms-Up Clean @16kg
2x5 per sida Windmill @16kg
3x10 Front Squat @2x16kg
1x50 Hand-to-Hand Swing @16kg

Har ni frågor eller synpunkter så är det bara att kommentera!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar