Google+

lördag 26 oktober 2013

Cykelreparation och en släng träning

Under en stor del av dagen har jag ägnat mig åt att mecka med cyklar. Man skulle kunna säga att det handlade om transplantation. Min vintercykel, Stålhingsten, behövde ett nytt bakhjul, eller åtminstone ett som faktiskt rullade någorlunda lätt och inte så där trögt som det gamla gjorde. Motstånd ger ju visserligen mer träning, men ska jag cykla till jobbet så ofta som möjligt så vill jag helst att motståndet ska bestämmas av backar, underlag och väder, inte av ett trögt bakhjul. Jag valde därför att ta bakhjulet från min frus cykel (av samma modell) och sätta det på min cykel. Min fru fick således mitt gamla bakhjul, som efter viss justering faktiskt rullar ganska ok nu. Tanken från början var att jag även skulle flytta över kassetten från mitt hjul till hennes, eftersom min kassett är nyare, men jag misslyckades med den operationen. Men jag tror det går bra ändå. Nu rullar cykeln så bra som den kan. Stålhingsten genomgick tidigare under hösten en slags makeover när jag skruvade bort allt som är onödigt och bytte ut en del detaljer mot de lättaste alternativen jag kunde hitta (inom ramen för min budget). Den operationen resulterade i att cykeln blev 2-3 kg lättare. Jag skruvade bort stöd, pakethållare, skärmar och diverse smågrejer. Därefter bytte jag ut styret och sadeln till lättare varianter. Idag satte jag även dit pedalerna från min racer så att jag kan cykla med mina cykelskor. Den är med andra ord inte i originalutförande längre.
Stålhingsten (Skeppshult STC)
Sadel, Selle Italia SLR Flow Team Edition Saddle (175 g)
Styre, 3T Xida Team Flat MTB Handlebar (163 g) med 3T Team MTB Handlebar Grips
Styre, 3T ARX Team Alloy Oversized Road Stem (120 g) 
 Innan allt detta hände körde jag ett kort med intensivt kettlebellpass. Jag hittade upplägget på nätet och tänkte att jag skulle testa det. Det var väldans jobbigt, och jag fick ta lite konstpauser för att orka med. Det var ett ganska enkelt upplägg, tre övningar på raken i fyra omgångar. Enkelt med jobbigt.

Med två kettlebells á 16 kg:
10 x Double Clean
10 x Push Press
10 x Squat
10 x Push Press

10 x Double Clean
10 x Push Press
10 x Squat
10 x Push Press

8 x Double Clean
8 x Push Press
8 x Squat
8 x Push Press

8 x Double Clean
8 x Push Press
8 x Squat
8 x Push Press

Hoppas alla får en fortsatt trevlig helg!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar