Google+

onsdag 9 oktober 2013

TÄVLING!!!

Precis som många andra som tränar mycket så använder jag en del kosttillskott. Jag försöker att hålla det på en ganska lagom nivå eftersom jag helst inte vill trycka i mig allt för mycket konstigheter. I stort sett så håller jag mig till tillskott som förhoppningsvis ska hålla mig pigg och frisk så att jag kan fortsätta träna utan avbrott för sjukdom eller allmän trötthet. Jag har testat en hel del genom åren och kommit fram till några tillskott som är mina favoriter. Just nu så pågår det en tävling som är ett samarbete mellan www.bloggportalen.se  och www.milebreaker.com. Förhoppningsvis så kanske jag kan vinna lite tillskott så att jag överlever vintern, vem vet, jag kanske till och med delar med mig ni är snälla och röstar!

I vilket fall som helst så kommer här mina favoriter.
Omega-3 tar jag året runt främst för att stärka immunförsvaret. Eftersom jag har en ganska känslig mage (IBS) så är jag noga med vad jag stoppar i mig och Omega-3 är bra för mage och tarmar. Jag upplever själv att magen och jag själv fungerar bättre när jag tar Omega-3 regelbundet. Jag blir liksom ordentligt uppsmörjd invändigt! Dessutom är det bra för kolesterolet, om man nu råkar ha problem med det!




Jag bor ganska långt norrut och som vi alla vet så är vintern ganska mörk och lång. D-vitamin är något som vi behöver för att upprätthålla ett starkt immunförsvar och för att vi ska vara pigga. Kroppen bildar D-vitamin när vi utsätts för solljus, tyvärr så utsätts vi i Sverige bara för tillräckligt med solljus under sommaren (om vi har tur). Under resten av året blir vi mer eller mindre utan. Därför tar jag tillskott av D-vitamin för att hålla mig själv och immunförsvaret i trim. Eftersom D-vitamin är fettlöslig innehåller den här typen av D-vitamin dessutom olja för att underlätta upptaget. Jag antar att i kombination med Omega-3 så blir det riktigt bra.

Det kan säkert anses vara lite overkill att stoppa i sig vitamintillskott, särskilt om man äter normalt i övrigt. Förmodligen så får jag i mig tillräckligt men jag tycker ändå att det är lika bra att ta lite extra vitaminer och mineraler i en bra sammansättning, för säkerhets skull. Just multivitamin är inget som jag äter året runt utan i perioder då jag känner att ett extra tillskott kan behövas, som till exempel när ungarna börjar på förskolan igen och jag vill ha ett immunförsvar som är på topp. Dessutom innehåller det här tillskottet zink och magnesium som hjälper kroppen att återhämta sig och främjar god sömn.


Jag brukar även hälla i mig någon form av gainer efter mina träningspass. Min mage gillar inte att jag äter en massa mat åt gången utan vill hellre ha små portioner lite oftare. Det gör det svårt för mig att äta tillräckligt mycket för att lägga på mig. Jag använder därför gainer som ett enkelt och smidigt sätt att få i mig extra kalorier direkt efter träningen. Det handlar även om att få i mig nånting som stoppar nedbrytningen och påbörjar återhämtningen. Super Gainer Pro innehåller bl a Vitargo och kreatin. Det är med andra ord bra för att fylla på energidepåerna efter ett hårt pass. Dessutom har denna produkt relativt låg laktoshalt, mindre än 0,5 %.
Sist i min lista kommer ett tillskott som jag brukar använda som komplement till gainern. En del gainers innehåller mer L-glutamin än andra, det är lite olika hur tillverkare väljer att sätta samman sina produkter. L-glutamin är ytterligare en produkt som stärker immunförsvaret och motverkar muskelnedbrytning. Dessutom behövs L-glutamin för att reparera tarmarna, vilket inte är helt dåligt för min mesmage. Alltså, ytterligare en produkt som hjälper mig att hålla magen i trim. Kan inte bli mycket bättre.



Det är mina favoriter som jag brukar använda mig av mer eller mindre över tiden. Syftet är att bibehålla ett starkt och fungerande immunförsvar och hålla magen i trim så gott det går. Dessutom är en fungerande mage också viktigt för immunförsvaret, så det blir förhoppningsvis dubbel effekt av en del av tillskotten, särskilt Omega-3. Om jag ska rekommendera något för all oavsett träningsnivå och träningsform så tycker jag att Omega-3 och D-vitamin borde ingå i allas arsenal av tillskott, särskilt under vinterhalvåret. Mycket av det som jag listat får vi i oss genom en normal kost, men jag tränar just för tillfället mycket och ofta. Jag tycker därför att det är smidigt att kunna ta med en shaker med Super Gainer Pro spetsad med L-Glutamin som jag blandar till och häller i mig efter träningspasset. Den fungerar dessutom som ett mellanmål och komplement till frukosten så att jag får i mig den energi jag behöver. Frukosten har jag förbränt på cykeln halvvägs till jobbet. Det är den enkla och något lata lösningen, men det funkar för mig. Alternativet att ordna ett vettigt mellanmål med samma innehåll på jobbet skulle bli både jobbigare och dyrare! 

Hur som helst, nu återstår det bara för er att rösta på mig så att jag kan få en massa tillskott! Kom igen nu!

Rösta på mitt bidrag!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar