Google+

onsdag 16 november 2011

Kesella eller isterband?

Då var det onsdag igen och dags för lite träning. Det blev inga konstigheter idag utan samma gamla pass som jag kört ett tag nu. Inget fel med det, men snart dags för lite omväxling tror jag. Idag hade jag på mig pulsklockan för att se hur mycket energi den tyckte att jag gjorde av med under passet. Med tanke på att man får upp ganska bra puls när man tränar med kettlebells så borde man ju bränna mer än vid "vanlig" styrketräning där man kör en muskelgrupp i taget i lagom tempo med vila mellan övningarna. Jag tränade i 36 min idag. Om man ska tro på diverse beräkningshjälpmedel på nätet så går det åt ca 240 kcal under 36 min hård styrketräning. Det jag undrar då är hur det kommer sig att min pulsklocka får det till 453 kcal. Jag skulle tro att min klocka är närmre sanningen eftersom den tar med pulsen i beräkningen. 453 kcal är ganska ok för ett styrkepass på dryga halvtimmen. Det river man av på lunchen utan problem, förutsatt att man har en timmes lunch, man bör ju äta också! Nu är ju jag inte besatt av att bränna kalorier, det är snarare så att jag vill veta hur mycket jag måste stoppa i mig för att inte gå ner en massa. Än så länge lägger jag fortfarande på mig. Det har väl blivit ca 3 kg sen i våras, lite gott och blandat skulle jag tro, men ändå!

Jag hittade en kul sida där man kan beräkna hur mycket man gör av med på en dag, baserat på kroppsvikt, arbete, sömn och motion. Kul om man vill veta ifall man behöver lika mycket energi som en vuxen kvinna, eller om man kanske behöver lite till för att inte långsamt brytas ner :-) Calorie Counter. Gör en beräkning och se vad ni får. Vill ni gå ner: ät mindre än resultatet. Vill ni lägga på er: ät mer. Jag tror det är så enkelt i alla fall.
Enligt den där sidan så bränner jag i snitt 3165 kcal/dag. Då är det inräknat 8h stillasittande arbete, 7h sömn, cykling till och från jobbet, styrketräning och ett löppass på ca 8 km. Enligt den andra beräkningsmojängen så ligger min fetthalt på 10,1 % (ungefär som Kesella)!
 I alla fall då de beräknar utifrån vikt och midjemått. Utgår man från längd och vikt blir det 15,2% (ungefär som isterband), jag tror mer på att blanda in midjemåttet i beräkningen. Det känns bättre.

Det är de matvaror jag motsvarar i fettprocent. Intressant. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar