Google+

måndag 9 februari 2015

Hemmagjorda proteinbars

I går kväll slog jag till och gjorde egna proteinbars, som inte behöver bakas. Det är bara att ösa ner allt i en bunke och gegga runt. Jag brukar inte äta proteinbars så ofta eftersom de som finns att köpa ofta har ganska långa innehållsförteckningar. Min mesiga mage ogillar t ex sojaprotein, laktos och huvuddelen av de kolhydrater som används. Jag vill helst undvika allt för mycket konstigheter med andra ord. Men ibland får jag ett ryck och gör egna. Dessa är väl inte helt naturliga eftersom de innehåller proteinpulver, men utan det blir det lite bökigare. Dessutom hade jag lite proteinpulver som jag inte har använt eftersom jag inte gillar smaken. Det går bra när jag blandar det med de andra ingredienserna och gör kakor av det, men blandat med vatten är det fullständigt vidrigt. Så då tyckte jag det var lika bra att använda det till något som jag faktiskt kan få i mig. Nu fick jag blanda ut det med naturellt proteinpulver utan smak för att det skulle räcka, så smaken blev helt ok. Det naturella pulvret är dessutom fritt från smakämnen och sötningsmedel.



Det är väldigt sällan som att äta Snickers men det är ju främst näringen och bekvämligheten som jag är ute efter. En låda i frysfacket på jobbet så finns det alltid ett mellanmål tillgängligt om det skulle knipa. Hur de blir i konsistensen beror på hur mycket vätska du har i och ifall du blandar i några bonusgrejer som t ex nötter eller russin. Smaken går ju också att variera beroende på vilket proteinpulver du använder. Det går ju att testa sig fram. Här kommer receptet på de jag gjorde igår.

400 g Whey 100 (låglaktos, choklad+naturell)
200 g Havregryn
100 g Ekologiskt jordnötssmör (bara jordnötter utan tillsatser)
100 g Honung
1 dl Sötmandel (grovt hackad)
30 g Kakao
ca 2 dl Mellanmjölk (jag hade mellan hemma, men det går ju bra med vilken som, beroende på hur feta du vill ha dem. Vatten funkar nog också.)

Lägg till frivilliga ingredienser, t ex kokos, jordnötter, russin, tranbär eller vad det nu kan vara. Näringsvärdet förändras dock!

Sesamfrön att vända varje bar i.

1. Ös ner allt i en stor bunke. Börja med hälften av mjölken. Gegga ihop allt med händerna. Använder du en sked riskerar du att bryta av den (jag vet att det finns en slev på bilderna, men den användes inte när det var dags att gegga)! Häll på lite mjölk efterhand så att geggan blir hård och fast.

Grynen i proteinpulvret!

Honung och jordnötssmör i det torra!

Kakao och mandel på toppen!


2. Platta ut på en skärbräda och markera ut ungefär 12-13 bitar (ca 100 g per bar). Skär en i taget och vänd i sesamfrön. Sesamfröna ger lite extra näring och ser till så att de inte klibbar ihop i lådan. Om smeten torkar på ytan så att fröna inte fastnar kan du blöta smeten lite så blir det klibbigt igen.

Utmärkt och klart för delning!

Alla bars vända i sesamfrön och paketerade! 


Klart. Nu är det bara att träna hårt och klämma en sån här bad boy när det passar. De håller nog inte hur länge som helst i kylskåp, men i frysen klarar de sig ett tag. Tänk på att ta fram dem en stund innan bara, för de blir ganska hårda!

Näringsvärde per kaka (13 kakor, ca 100 g/kaka)
Energi: 296 kcal
Protein: 32 g
Fett: 9,3 g
Kolhydrater: 18 g
Fiber: 3,5 g

Jämför gärna näringsvärdet med färdigköpta kakor. Tycker ni att 100 g per bar är för mycket så dela dem på mitten. Många färdiga bars ligger på runt 50 g så det kanske är lagom.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar