Google+

torsdag 5 februari 2015

Första veckan snart slut!

Det märks att jag har börjat med ett nytt träningsprogram. Jag har träningsvärk för första gången på väldigt länge, i alla fall på grund av styrketräning. Det förra upplägget (Madcow) var bra och har hjälpt mig att öka i styrka men det gav väldigt sällan träningsvärk. Det var väl lite så där lagom tungt. Nu har jag börjat köra lite annorlunda. Det är fyra istället för tre pass i veckan till exempel, vilket gör en del skillnad. Det är fortfarande stora tunga basövningar som är grunden.

Måndagspasset


Tidigare i veckan har jag kört press och marklyft och idag var det dags för bänkpress. Passen är inte särskilt avancerade eller överdrivet jobbiga. Dagens pass gjorde jag direkt på morgonen kl 06:00 och det såg ut så här:

Bänkpress:
5 x 40 kg (uppvärmning)
5 x 55 kg (uppvärmning)

5 x 65 kg
5 x 75 kg
5 x 86 kg

Hantelpress (vikt per hantel):
5 x 15 (vikt mellan 16 och 20 kg)

Hantelrodd:
5 x 10 (vikt mellan 18 och 20 kg)

Jag tog det ganska lugnt med vikterna på hantelövningarna och försökte se till att jag gjorde övningarna strikt och med bra muskelkontakt, för att få sån där pump som alla pratar om. Jag tänkte försöka vara mer noga med det i fortsättningen och gå på känslan och inte bara på vikten. Lämna egot i omklädningsrummet. Jag har märkt att jag har svårare att få till den känslan på vänstersidan, så jag får försöka fokusera lite mer helt enkelt. Passet tog bra och jag känner redan nu att det kommer bli träningsvärk i morgon. Morgondagens pass kommer bli en fröjd!




Efter passet testade jag för första gången att blanda en egen återhämtningsdryck bestående av vassleprotein, maltodextrin och malda havregryn. Jag tycker själv att det blir en trevlig shake. Havregrynen ger lite extra fibrer och långsammare kolhydrater så att jag klarar mig till förmiddagsfikat. Det är ju säkert 1,5 h timme tills dess från träningspasset. Det är helt och hållet av bekvämlighetsskäl som jag tar en shake direkt efter träningen. Jag har dålig möjlighet att ta med ordentlig mat och kan inte förvara så mycket på jobbet. Det är helt enkelt ett smidigt sätt för mig att få i mig något efter passet. Resten av dagen trycker jag i mig helt vanlig mat, så mycket jag orkar. 

Nu ska jag ta och lägga mig i soffan och vila mig lite, för i morgon blir det VAB igen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar