Google+

tisdag 3 februari 2015

Shit pommes frites!

Förra veckan avslutade jag 12 veckors träning enligt Madcow 5x5. Ett trevligt träningsprogram som syftar till att öka din styrka och även komma från platåer om din styrketräning har stannat upp. Sammanfattningsvis kan jag säga att det har fungerat bra. Jag har ökat i alla övningar (marklyft, knäböj, bänkpress, press och stångrodd) och mot slutet kändes det som att det inte gick att klämma ut så mycket mer utan att backa och starta om. Därför tyckte jag att det kunde vara dags för något nytt. Därför har jag den här veckan påbörjat ett annat upplägg, Jim Wendlers 531. Det är baserat på fyra basövningar, press, marklyft, bänkpress och knäböj och syftar också till att öka din styrka. Däremot så innehåller det två assisterande övningar per pass så det blir en aning mer konventionell styrketräning också. Jag tror att det kan bli bra.

Den här veckan har börjat med två dagars VAB för min del, vilket har inneburit att jag har tränat på kvällstid. Det funkar bra även om jag är van vid att få det gjort direkt på morgonen. I måndags var jag på mitt vanliga gym och körde första passet som bestod av press med chins och dips (inte chips och dip, tyvärr) som assisterande övningar. Idag har jag träningsvärk, så det tog väl där det är tänkt.

Idag provade jag för första gången på att träna i styrketräningshörnan i den lokala idrottshallen. Som medlem i idrottsföreningen här i byn får jag styrketräna mån.tors 17:30-19:30. För 555 kr per år, för hela familjen. Inte alls illa. Dessutom har den här hörnan en skön old-school-känsla med rejäla plattor i gjutjärn och gamla hårda maskiner. Känns liksom lite hårdare. Dagens pass bestod av marklyft som huvudattraktion med good mornings och hängande benlyft som extranummer. Tog bra kan jag säga så imorgon kommer jag ha ytterligare träningsvärk. Tack för det! Just det! Idag fick jag en leverans från GetBig.se med lite trevliga träningsprylar. Inte helt fel!




Nu ska jag sova. God natt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar