Google+

måndag 4 mars 2013

Styrketräning med triset

För att komma igång med veckan körde jag ett pass innan jobbet. Jag tyckte att det var dags att testa något nytt så jag körde ett pass bestående av triset, alltså set bestående av tre övningar. Varje triset körs enligt principen 5-10-15 (5 reps på första, 10 på andra och 15 på tredje övningen) utan vila mellan övningarna. Efter ett varv vilar du max två min innan du kör nästa varv. Fullfölj 2-3 varv av samma triset innan du går vidare till nästa. Om du är nybörjare och inte har tränat så mycket styrketräning så kan du börja lite mjukare och lägga in ett triset under ditt vanliga träningspass. Ta tre övningar och lägg ihop till ett triset och testa.

Idag körde jag följande triset:

A. Ben (3 varv)
5 x Marklyft
10 x Benböj/benpress
15 x Upphopp på bänk

B. Bröst triceps (3 varv)
5 x Bänkpress
10 x Dips
15 x Armhävningar

C. Rygg och biceps (3 varv)
5 x Chins
10 x Hängande rodd
15 x Sittande rodd

D. Mage (2 varv)
5 x Magövning med hjul (körde crunch i maskin, fanns inget hjul)
10 x Fällkniven
15 x Situps

Jag behöver nog inte berätta att det var jobbigt, eftersom jag tycker att upplägget talar ganska bra för sig själv. Det gäller att hålla ett högt tempo under själva varven och vila minimalt. Det gör att man får igång pulsen. Styrketräning och konditionsträning. Väldigt trevligt. Dessutom får du in mer träning på mindre tid! Nu är det bara att försöka själv. Kör hårt!

Motivation, Rise Up med Testament!
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar