Google+

tisdag 18 februari 2014

Föreslagna dumheter...

Eftersom jag verkar ha lyckats skaffa mig en förkylning till slut så har jag inget att rapportera i träningsväg. Jag fortsätter med vilan och hoppas att förkylningen försvinner snart. 

Eftersom jag inte kan träna så är jag nog lite grinig och lättirriterad. Därför så kan jag inte låta den här lilla annonsen komma undan. Ibland dyker det upp förslag på appar som någon fiffig reklamfunktion tycker passar mig. För det mesta så struntar jag in det, men just den här fångade mitt intresse. Inte för att jag tyckte den verkade bra eller att det var något som passar mig utan på grund av utformningen. 

Det finns flera saker som kan tyckas vara fel med den här annonsen. Det verkar ju lite dumt att rikta annonsen bara till män, det borde väl finnas några kvinnor som kan tänka sig att styrketräna? Dumt att begränsa marknaden, eller? Dessutom kanske en kille vill överraska en annan kille med en ny kropp, sånt kan ska väl inte en app-tillverkare bestämma? Borde inte argumenten för att träna (med hjälp av appen) vara bättre välbefinnande och hälsa istället för att bara fokusera på utseende? Lite så tänker jag i alla fall. Jag är även lite skeptiskt inställd till påståenden som "Vetenskapligt bevisad träning som bara tar sju minuter!" Låter ju sjukt bra! Men om vi bortser från dessa felaktigheter så kvarstår ett litet problem med själva genomförandet. Läs annonsen ett par gånger innan vi fortsätter.


Ponera att person A är i ett förhållande med person B. A känner ett behov av att träna för att få till en riktig superkropp, för att "överraska" sin partner, B. Vi tänker oss att det kanske tar 6 månader för A att successivt förändra kroppens utseende. En ganska lång tid. Person A och B träffas ofta, som par gör. De kanske bor ihop, det händer att par gör det. Exakt var kommer själva överraskningsmomentet in i bilden? Ska person A gömma sin kropp i 6 månader, hålla sig undan och undvika kroppskontakt för att plötsligt en dag hoppa fram naken och ropa "överraskning!"? Jag är skeptisk. 

4 kommentarer :

  1. Det verkar gå en trend i dumma annonser nu:
    http://livetigymmet.blogspot.se/2014/02/rumpa-och-piggare-hjarta.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Också en mindre lyckad annons! Fast i och för sig så får de ju lite extra uppmärksamhet nu...

      Radera
  2. Haha! Förlåååt att jag skrattar, men din slutkläm skapade en bild i mitt huvud...

    Självklart en oerhört korkad reklam! Ungefär som när man får upp "viktpiller" och "vita tänder" reklam på facebook.... *suckar*

    SvaraRadera
  3. Skatta precis så mycket du vill! Det är bara bra! Dum annons som är lätt att skratta åt, men som samtidigt visar att vissa inte kommit så långt sen 50-talet när det gäller synen på människor.

    SvaraRadera