Google+

fredag 12 december 2014

Tips för vintercykling!

För ett par veckor sedan skrev jag ett inlägg om vintercykling. Jag hade cykelpendlat till jobbet i helt underbart väder och kände mig inspirerad. Jag fick massor av is i skägget, vilket så klart är något positivt! Jag ville helt enkelt dela med mig av hur skönt det kan vara att cykla på vintern. Även om det är mörkt och lite besvärligt underlag. För att underlätta lite för er som funderar på att börja vintercykla så har jag sammanställt några tips.

Vintercykel 2.0

Tipsen är dels mina egna men de kommer även från några medlemmar på Svettigfamiljens träningssidor. Vi var några stycken som delade med oss av våra tips och erfarenheter i kommentarerna under inlägget (länk till www.cykla.se). Jag tänkte att det kunde vara bra om fler fick ta del av tipsen. Jag vill tacka Svettigfamiljemedlemmarna för bra tips!

Själva cykeln

När det gäller cykeln så är det kanske främst underlaget som styr, i kombination med budgetens storlek. Cyklar du mestadels på plogade och röjda asfaltsvägar och gång-/cykelbanor så går det bra med i princip vilken cykel som helst. Det du behöver göra är att utrusta den med ett par ordentliga vinterdäck.
Cyklar du på vägar och stigar som är ojämna och inte röjs så ofta kan det vara lämpligt med en robust cykel, kanske med dämpning. Tänk mountainbike eller liknande. Det går självklart att cykla på ojämna och snöiga vägar med en vanlig stadscykel, men det kan bli ganska jobbigt i längden.

Bra underlag är packad snö. 

Förra vintern cyklade jag på min "Stålhingst", en Skeppshult STC med rejäla vinterdäck. Den var väldigt tung och klumpig (ca 18 kg), men den tog sig fram överallt. Den här vintern har jag satt på ett par smalare vinterdäck på min landsvägscykel (Fuji Sportif 1.3). Det fungerar mycket bra än så länge.
Allt är möjligt, det gäller bara att prova sig fram och hitta något som passar just dig och din plånbok. En bra cykelmodell är Cyclocross som är väldigt lik en racer men med plats för grövre däck.

Utöver bra vinterdäck så är bra belysning och reflexer ett måste. Det är mörkt ute och bilisterna bländar ofta varandra vid möte och då syns du väldigt dåligt. Dessutom kan du själv bli bländad och är det mörkt och du har en klen lampa så ser du inte vägen. Det är självklart belysning och reflexer enligt lag som gäller. Se till att ha en rejäl lampa framåt som lyser upp ordentligt och en bra baklampa som bilisterna kan se på långt håll. Ibland kan det vara läge med en bra pannlampa för att kunna rikta ljuset. Ibland behöver bilisterna påminnas om att blända av.

Reflexer på däcken och på styre samt sadelstolpe.

Kläder och utrustning 

Först och främst så gäller det att ha en bra hjälm, gärna med reflexer. Annars kan ett hjälmöverdrag med reflexer vara ett bra komplement. Det ska vara tillräckligt med plats för en bra mössa under hjälmen, gärna en med windstopper och som täcker öronen bra. Det kan också fungera bra med ett pannband avsett att ha under hjälmen. Ett tips är att komplettera med öronskydd. Förra vintern investerade jag i en balaclava efter att ha provat att cykla i -27. Jag såg inte klok ut, men jag frös inte om ansiktet!

Ninjacyklist! Ta av den innan ni går in på ICA. Det är ett tips.


Kläderna är väldigt viktiga. I diskussionen efter mitt förra inlägg handlade det mesta om hur du ska vara klädd för att slippa frysa. Är du för kallt klädd så fryser du. Är du för varmt klädd svettas du för mycket, vilket leder till att du fryser om du är ute en längre stund. Försök klä dig så att du fryser något innan du börjar cykla.

Det finns många olika typer av plagg som är bra för olika saker. De transporterar fukt, isolerar, andas, stoppar vind och stoppar fukt. Ett bra tips är att du klär på dig enligt flerskiktsprincipen. Närmast kroppen (innerskiktet) bär du något som transporterar bort fukt från huden (underställ). Bra material är ull eller syntet. Nästa lager (mellanskiktet) ska transportera bort fukten ytterligare och isolera. Mellanskiktet kan vara av ull eller fleece. Ytterst (ytterskiktet) ska vara vind- och vattenavvisande (jacka och byxa). Det håller ute kyla och släpper ut överskottsvärme. Det är alltså bra om det är ett plagg som andas. Träningskläder för längdskidåkning är överlag passande för vintercykling. De är ofta skyddade för vind framifrån och smiter åt så du slipper vindfång.
Det yttersta plagget bör vara i någon stark signalfärg eller försett med reflexer, för att synas ytterligare. Använder du ryggsäck så kan det vara bra med ett överdrag med reflex.

Vindjacka med reflekterande tryck

Ryggsäcksöverdrag med reflekterande tryck


Antalet lager och tjockleken på plaggen får du variera beroende på temperatur. Fördelen med att bära flera lager, till skillnad mot ett enda varmt plagg, är att du kan klä av dig om du blir för varm. Cyklar du under en längre tid kan du även byta mellanlagret om det blir för fuktigt. De yttre plaggen bör gå att öppna för att kunna släppa ut överskottsvärme om det behövs.

Ett problem med att bära flera lager vid cykling är att det kan bli väldigt obekvämt i skrevet. Som cyklist bär du kanske gärna cykelbyxor som komplement till övriga lager. Flera lager som bildar veck kombinerat med svett kan leda till skav. Har du problem med detta så får du helt enkelt försöka hitta en bra mellanväg mellan att frysa eller får skav. Ett tips som framkom var att smörja in rumpan med fet kräm. Det är inget jag har testat själv, men har du problem så skadar det nog inte att testa! Barnpuder (talk) är också ett gammalt knep för att hålla skrevet torrt. Dock så bör det appliceras innan du blir svettig, för att undvika att det blir gegga!

Det som de flesta brukar ha problem med är händer och fötter. Händerna och fötterna är oftast inaktiva vid cykling och blodcirkulationen blir dålig. Fartvinden gör att de väldigt lätt blir kalla. Rejäla fodrade handskar med windstopper är att föredra. Jag kör med rejäla tumhandskar för att hålla händerna varma. Det kan bli lite knepigt att växla, men det går bra. Ett smidigare alternativ är "trefingerhandskar".
När det gäller fötterna beror det lite på vad du har för pedaler. Har du vanliga pedaler så tar du de skor som funkar för dig. Om din cykel är utrustad med pedaler där du låser fast cykelskorna så kan det vara lite knepigare. Det finns fodrade skoöverdrag för vinterbruk som kan funka. Jag använder fodrade skoöverdrag och ullstrumpor. Trots det blir mina fötter kalla efter en stund. Det gäller att prova sig fram.

Skoöverdrag med reflekterande tryck baktill


Lite om säkerhet

Det är svårare att cykla på vintern. Det är inte alltid cykeln beter sig som du vill. Tänk på att inte bromsa kraftigt och undvik att använda frambromsen. Bromsa inte mitt i en kurva utan sakta in innan du ska svänga. Det kan vara spårigt i snön och isen. Framförallt så är vägrenen oftast ingen höjdare. Det brukar inte vara röjt hela vägen ut vilket gör det svårt att cykla där. Oftast är det lättare att cykla i bilspåren.
Dåligt röjda vägrenar innebär smalare väg. Många bilister tänker inte på detta då de ska köra om. Det verkar som att de förväntar sig att du ska cykla ute i snön/isen, nära diket. Det händer lite då och då att de kör om väldigt nära. För att vara beredd på detta så är det bra att ha koll bakåt för att se om det kommer bilar. Det är därför väldigt viktigt att inte lyssna på musik då du cyklar. Det är till stor hjälp att höra om det kommer bilar. Framförallt är det bra att höra tyngre fordon som brukar kunna orsaka bra vinddrag. Du kan då  försöka flytta dig åt sidan om det är möjligt. Jag försöker flytta på mig när jag kan, men om vägrenen känns osäker så kan det vara dumt att cykla åt sidan och riskera att fara omkull precis när en bil passerar. Då är det bättre att se till att synas ordentligt och låta bilen köra om i andra körfältet. Dock så ska du vara uppmärksam vid möte. Det verkar vara väldigt besvärligt för bilister att vänta tills mötet har passerat innan de kör om. Oftast så kör de om väldigt nära istället samtidigt som de får möte.

Lite besvärligare underlag. Isigt och ojämnt i vägrenen.

Avslutningsvis

Jag hoppas att ni tyckte tipsen var givande. Mycket är sunt förnuft men det skadar inte att upprepa. Om ni har några egna tips som inte är nämnda så skriv en kommentar. Ju fler tips desto bättre! Kolla gärna in det förra inlägget på www.cykl.se för att läsa kommentarerna eller på bloggen om ni föredrar det.

För mer läsning se:

- Transportstyrelsen - Cykel
- Testfakta: Vinterdäck för cykel (länk till PDF)
Vintercykling (och en massa andra gratis träningstips)






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar