Google+

tisdag 25 oktober 2016

Konditionsträning + styrketräning

Eftersom jag gillar att vara stark och uthållig så försöker jag kombinera styrketräning och konditionsträning så gott det går. Det är inte alltid så lätt. För min del blir det lätt att det ena tar över, eller att det känns som att det inte riktigt blir nånting av varken det ena eller det andra. Tunga styrkepass som krävs för att verkligen få resultat gör lätt att löppassen blir lidande. Hårda löppass leder i sin tur till att styrkepassen blir sega att genomföra. Självklart hänger det till stor del på planering, vilja och återhämtning. Jag styrketränar inte bara för att stödja löpningen utan jag vill kunna lyfta tungt på riktigt i marklyft, benböj, militärpress osv. Jag vill också kunna springa långt och länge, vilket så klart inte underlättas av att ha mer massa att släpa runt på.

Ganska läge blev det att jag tränade en sak i taget i perioder och vilade från det andra. Styrketräning på vinterhalvåret och löpning under resten. Men att dela upp det så leder till att jag tappar styrkan under sommaren och får börja om till hösten, samtidigt som jag får börja om med löpningen framåt våren. Förra vintern fortsatte jag med löpningen under vintern samtidigt som jag styrketränade och det gick bra. Jag ökade i styrka samtidigt som jag successivt ökade mängden löpning. Det gick bra tills jag blev av med tillgången till ett gym och inte styrketränade på ett par veckor, sen rann styrketräningen ut i sanden. Men det gick och det var kul att se. Då körde jag tre pass löpning och tre pass styrketräning varje vecka. För det mesta körde jag inte styrketräning samma dag som löpningen utan försökte dela upp det. Oftast körde jag styrketräning mån, ons och fredag och sprang på tis, tors och lördag. Lördagar ägnade jag åt långpass. Vissa dagar körde jag styrketräning och löpning samma dag. Då blev det styrketräning på lunchen och löpning på kvällen. Eftersom det blev några timmars vila mellan passen gick det oftast bra. Det finns en del som säger att konditionsträning hämmar utvecklingen när du styrketränar, men så länge du äter tillräckligt mycket och särar på passen så mycket som möjligt så går det bra. Det finns en del studier som har visat det. Men för att vara säker på att få de resultat du är ute efter så är rådet att göra det viktigaste passet först så du orkar med det och skilja passen åt så mycket som möjligt. Olika dagar är således bäst. Anledningen till att jag körde samma dag ibland var för att jag hade krafter kvar och att jag ville få en hela vilodag nån gång ibland. Men det fina är ju att styrketräningen är positiv för löpningen och löpningen är positiv för styrketräningen. Styrkan gör att min kropp tål mer belastning och uthålligheten gör att jag orkar träna hårdare på gymmet. Win-win liksom. Dessutom är det ju skönt att kunna gå flytta på kroppen utan att tappa andan.

Jag kan inte säga så mycket om hur det gick med muskelbygget när jag tränade såhär eftersom jag inte gjorde några mätningar, men jag blev starkare och gick inte ner i vikt, så det är jag nöjd med.

Nu är det återigen den där tiden på året då jag mestadels styrketränar. Jag har kommit igång helt ok med det, trots en del strul med ryggen och lite annat. Förhoppningsvis ger det med sig snart. Löpningen ligger på en slags "bibehålla-nivå" där jag springer lite lagom för att inte tappa allt. Jag kommer försöka mig på att öka lite efterhand. Igår körde jag en variant som jag inte kör så ofta. Jag sprang till gymmet vid jobbet och körde lite marklyft och militärpress innan jobbet. Både löpning och styrketräning. Inga större problem faktiskt. Kanske får bli fler gånger. Var så där skönt seg resten av dagen och det kändes som att jag hade hål i magen, kunde äta hur mycket som helst!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar