Google+

måndag 30 mars 2015

Träningsvärk och plankor (en summering)

Idag är det en vecka sedan jag påbörjade mitt nya träningsupplägg. Jag tänkte därför att det kunde vara läge att summera första veckan, lite kort. Jag har inte skrivit så ofta den senaste tiden. Mest eftersom jag tränar en massa och att jag skrivit en del åt Getbig.se, så jag har inte riktigt känt för att skriva. Men nu fick jag ett ryck!

Jag följer ett styrketräningsprogram som känns väldigt genomtänkt. Det är lika utmanande som utbildande. Massor av bra tips via videos och varierande övningar. Jag skrev lite mer om det i det här inlägget.
Jag har alltså kört en vecka nu, vilket innebär fem pass på gymmet och egentligen tre konditionspass. Jag har kört ett konditionspass i form av HIIT (high intensity intervall training) enligt programmet. I torsdags cyklade jag till jobbet och hoppade därför över den dagens HIIT och i söndags blev det lek i gymnastiksal med barnen istället. Kanske inte fullt lika intensivt, men ganska jobbigt ändå. Under veckans andra hälft har jag dessutom medverkar i en utmaning på Instagram som @getbig.se drog igång. Gör plankan varje dag under en vecka och få ihop minst 15 min. Jag började i onsdags och fick ihop 30 min 40 sek lagom till kl 13 i söndags. Jag hade en del träningsvärk i helgen.

En ringplanka. Blev inte så långvarig. Inte särskilt skönt för armarna.

Försökte spexa till det lite med en kontorsplanka

Eftersom det var första veckan förra veckan och en ganska kraftig ökning i volym och intensitet i styrketräningen så har jag inte kört så mycket annan träning. Det blev cykelpasset i torsdags och plankan. Men framöver ska jag försöka lägga in lite löpning när det passar, kanske nån kväll och på helgen. Jag har en del planer under sommaren som kan kräva att jag kommer igång med löpningen.

Men, i alla fall. Styrketräningsupplägget. Fem pass i veckan, på ca en timme, med fokus på utförande och muskelkontakt verkar ta ganska bra. Jag blir trött på rätt ställe och får en masa träningsvärk. Det känns bra. Varje pass tränar två muskelgrupper. Varje grupp tränas med ett antal övningar som verkligen tröttar ut hela muskeln, varenda liten fiber. Olika vinklar och variationer gör att det mesta aktiveras. Jag tror att det här kan bli riktigt bra. Men det återstår att se. Nu fortsätter jag med vecka två och ser hur det går.

Dag 8/40 genomförda. Bara 5 veckor kvar! 

I helgen dök en artikel som jag skrivit upp på GetBig.se. Lite om funktionell träning. Gå in och läs vettja.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar