Eftersom det är vilodag idag har jag inget att berätta om träning. Däremot så tänkte jag att jag skulle fortsätta lite på ämnet cykelpendling, med inriktning på vintercykling. Jag är inte direkt nån expert men jag vet vad som funkar för mig och den utrustning jag kör med nu har jag skaffat efterhand, när behovet har uppstått. Min vintercykel är en vanlig stadscykel, eller vad det kallas. Ram i stål och tung som ett as, trots att vissa detaljer är utbytta för att minska vikten. Eftersom jag i
mitt förra inlägg uppmanade er att cykla året runt så är det väl inte mer än rätt att dela med mig av lite tips. Det mesta är nog självklart, men det skadar ju inte att repetera. Repetition är kunskapens moder är ju en gammal klassiker.
|
Stålhingsten |
Att synas
Min första farhåga när vinter kom krypandes var att jag inte skulle synas tillräckligt bra när jag trampade fram på landsvägarna. Dåligt underlag och plogkanter kan gör att det är svårt att cykla nära vägkanten och ibland måste du ligga längre ut i vägen. Då måste du synas så att bilisterna hinner sänka farten och ta ut avstånd. Den självklara lösningen är ju belysning och reflexer. Jag kör med 1-2 röda lampor bakåt, varav en blinkar. Jag tror att för mycket blinkande kan förvirra mer än det hjälper. En lampa sitter alltid på cykeln och den andra sätter jag ibland på ryggsäcken. Framåt har jag tre lampor (overkill?). Det är inga bilar som inte bländar av längre, dessutom brukar de göra det på ganska långt avstånd. Det är en batteridriven laddningsbar, en liten batteridriven och cykelns orginallykta.
|
Belysning framåt |
|
Belysning bakåt (rött ljus) |
När det gäller reflexer använder jag kläder och utrustning som är försedda med reflekterande tryck/detaljer. På ryggsäcken har jag ett signalgult regnskydd med reflekterande tryck, jag bär en signalgul cykelvindjacka med reflekterande tryck och byxorna och skoöverdragen har reflekterande detaljer. Sammantaget har jag reflexer både framåt och bakåt, fast mest bakåt. Utöver detta brukar jag ibland ta på reflexband på benen. Bilderna nedan är tagna i ett mörkt rum med blixt. Jag tror nog att jag syns ganska bra (varning för reklam).
|
Ryggäcksöverdrag |
|
Skoöverdrag |
Att ta sig fram
För att ta mig fram med cykeln i halt och snöigt underlag har jag självklart dubbade däck. Inga konstigheter egentligen. Jag rekomenderar däck med dubbar både på rullytan och på sidan. Snålar du med dubben finns det en risk att du tappar greppet när du svänger. Om däcken dessutom har lite grövre mönster får du bättre fäste även i snö.
|
Fyra rader med dubb, 240 st per däck. |
Förutom dubbdäck så hänger det en del på hur du cyklar. Ofta är underlaget på lite större vägar ganska dåligt nära vägkanten. Oftast är det spårigt och ojämnt med isiga kanter. Ibland känner man sig som cyklist ivägen och vill kanske flytta lite på sig när det kommer bilar. Att svänga ut mot vägkanten kan ibland leda till att cykeln spårar och får kast. I värsta fall ramlar du eller svajar ut i vägen igen. Jag försöker se till att synas ordentligt så att bilisterna kan ta ut avståndet i tid när de kör om.
Att överleva vädret
Bortsett från att synas och hålla sig på vägen är det ganska skönt om vädret i sig påverkar dig så lite som möjligt. Det gäller med andra ord att klä sig rätt. För mig har det främst handlat om att skydda händer, fötter och ansikte från kylan. Ansiktet påverkas framförallt av
vindkyleffekten när du cyklar. Exempel: Om det är vindstilla och du cyklar i 20 km/h motsvarar det en vind på 5,5 m/s. Om temperaturen ute är -10 kommer fartvinden göra att den effektiva temperaturen på huden är ca -18.
När jag cyklar bär jag cykelbyxor och cykeltröja närmast kroppen, ett fodrat träningsställ, vindjacka och vindbyxor. På fötterna har jag cykelskor med fleecefodrade vattentäta skoöverdrag och på händerna har jag rejäla tumvantar. På huvudet kommer jag efter ett inköp igår att bära en vindtät balaclava med skydd för näsan och andningshål vid munnen. Nu kommer jag garanterat se ut som en galning när jag cyklar. Tur att det är mörkt, men jag bör nog ta av den innan jag hämtar på dagis. Självklart har jag även hjälm när jag cyklar.
|
Funderar på att måla den som en dödskalle med nån reflekterande färg |
Det var nog allt. Cykla försiktigt!
Inspirerande!
SvaraRaderaTack! Kul att höra.
Radera